معرفی کتاب بازیگری

سوده سمیع‌پور

کتاب «بازیگری» نوشتۀ میخاییل چخوف نتیجه پژوهش‌های چخوف دربارۀ «تسلط درونی بر مكانیسم آفرینش» است. این پژوهش‌ها، سال‌ها پیش در تئاتر هنر مسكو در روسیه آغاز شد. چخوف 16 سال با آن تئاتر همكاری داشت و آموزه‌های استانیسلاوسكی، نمیرویچ رانچنكو، واختانگوف و سولرژیتسكی را دنبال كرد. در مقام بازیگر، كارگردان، استاد و مدیر دومین تئاتر هنر مسكو، توانست روش‌های بازیگری‌اش را در قالب تكنیكی مشخص سر‌و‌سامان دهد. این كتاب دربارۀ همین تكنیك است. اثر چخوف در دو جلد تدوین شده است که در جلد اول به کلیات و در جلد دوم به تخیل خلاق بازیگر پرداخته است. معرفی حاضر، مربوط به جلد اول کتاب است.خرید کتاب بازیگری- جلد اول

 این کتاب مقدمه‌ای جامع در مورد روش بازیگریِ ایجاد شده توسط «میخاییل چخوف» است. تکنیک‌های چخوف، تخیل و بدنِ بازیگر را آموزش می‌دهد تا بتواند توانایی‌های بالقوۀ خود را عملی کند. میخائیل چخوف به زبان ساده و قابل فهم نظریه و عمل را در هم می‌آمیزد تا بازیگر که باید در صحنه خلاقیت‌های فردی خود را به عنوان هنر بروز دهد، به راحتی از عهده این کار برآید. او تکنیک‌هایی که دانستن آنها برای هر بازیگری ضروری است را در یازده فصل به طور خلاصه و واضح توضیح داده است. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به بداهه‌پردازی، پرداخت شخصیت، کار گروهی و … اشاره کرد. در هر فصل تمرین‌های عملی، تكمیلی و خلاصۀ فصل‌ها برای درك و دریافت و عملی كردن تئوری‌ها آمده است. بازیگر می‌تواند با استناد به نظریه‌‌ها، برای رسیدن به ایده‌های موجود براساس تمرین‌های پیشنهادی وارد عمل شود. در نهایت نیز عمل، موجب درك آسان‌تر مفاهیم‌ ‌می‌‌شود.

بدن می‌تواند بهترین دوست و بدترین دشمن ما باشد

میخائیل چخوف در مقام بازیگر كه بدن را همچون ركن اساسی در خدمت گرفته، به شناخت حقیقی و ‌كتمان ناپذیری دربارۀ بدن رسیده است. او فصلِ اول کتاب «بازیگری» را این گونه آغاز كرده است:«بدن می‌تواند بهترین دوست و بدترین دشمن ما باشد.» او معتقد است پیدا كردن آدم‌هایی كه جسم و روح‌شان در ‌هماهنگی آرمانی پرورش یافته باشد؛ كار سختی است. ‌بازیگری كه می‌خواهد به وسیلۀ بدن، جنبش‌های ذهن و احساسش را بیان كند، باید به این هماهنگی برسد. لازمۀ این هماهنگی، تعادل كامل بین جسم و روح است. او در کتاب خود به آموزش هر دو جنبۀ روحی و جسمی می‌پردازد و از آگاهی‌های ذهنی غافل نشده است.

از نظر یول براینر کتاب «بازیگریِ» چخوف بهترین اثر در نوع خود است. می‌توان گفت که در این زمینه، امروز کتابی همپایۀ این اثر چاپ نشده است. باید اعتراف کرد که خواندن این اثر، مثل خواندن یک رمان خوب، جذاب و شیرین است. او معتقد است هر بازیگری برای خواندن این کتاب باید هم‌وزن آن طلا بپردازد. ترجمۀ کتاب که توسط خانم «کیاسا ناظران» انجام شده را می‌توان ترجمه‌ای سالم و وفادار به متن اصلی دانست. ترجمه روان است و متنی خوش‌خوان دارد.

مجموعه کتب هنرهای نمایشی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

میخاییل الکساندرویچ چخوف، بازیگر، کارگردان و متخصص تئاتر روسی- آمریکایی است. او در 29 آگوست 1891 متولد شد و تا 30 سپتامبر 1955 زندگی کرد. میخاییل برادرزادۀ «آنتوان چخوف» نویسندۀ روسی است. او همچنین شاگرد کنستانتین استانیسلاوسکی بوده و استانیسلاوسکی او را درخشان‌ترین شاگرد خودش می‌دانسته.  او پس از ترك روسیه، سال‌ها در لتونی، لیتوانی، اتریش، فرانسه، انگلستان و سرانجام در آلمان در كنار ماكس راینهارد كار ‌‌كرد. چخوف در 1936 ، آموزه‌های خود را در مدرسۀ‌ هنرهای دراماتیكی در لندن تحت عنوان مدیر هنری در اختیار بسیاری از شاگردانش قرار ‌‌داد و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به آمریكا رفت و به كامل كردن تجربه‌‌های خود پرداخت. مرلین مونرو، یول براینر، کلینت ایست وود و آنتونی کویین از جمله شاگران چخوف بوده‌اند.

بخشی از متن کتاب

تا جایی که می‌توانید، میدان توجه‌تان را گسترده کنید تا روان‌تان غنی‌تر شود. مثلاً با خواندن آثار تاریخی، رمان‌ها و نمایشنامه‌های تاریخی، سعی کنید در ذهن آدم‌هایی نفوذ کنید که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند. با کنار گذاشتنِ اصولِ اخلاقی و اجتماعی‌تان و پس زدن اندیشه‌های مدرن و خلاصه چشم بستن بر تمام مسایل شخصی، سعی کنید بفهمید آن‌ها چطور فکر می‌کرده‌اند. تلاش کنید با فهم شرایط وجودی و سبک و سیاق زندگی‌شان، آن‌ها را بفهمید.

خرید جلد اول کتاب بازیگری – کلیات – از فروشگاه سازگاه

خرید جلد دوم کتاب بازیگری – تخیل خلاق بازیگر- از فروشگاه سازگاه

این کتاب برای چه کسانی است؟

کتاب «بازیگری»، برای بازیگران، کارگردانان، معلمان و محققانِ حوزۀ اجرا و نمایش تدوین شده است. اثرِ «میخاییل چخوف» برای تمام بازیگران و کارگردانان از دورۀ مبتدی تا پیشرفته مفید و کاربردی است. می‌توان گفت خواندن این کتاب برای شما که در حوزۀ هنرهای نمایشی فعالیت‌ می‌کنید واجب است.

 مشخصات کتابمعرفی کتاب بازیگری میخائیل چخوف

عنوان: بازیگری

نویسنده: میخاییل چخوف

مترجم: کیاسا ناظران

موضوع: بازیگری، نمایش، هنرهای نمایشی، آموزش بازیگری، تئاتر، نمایش

ناشر: قطره

سال نشر: چاپ سیزدهم 1398

تعداد جلد: 2. جلد اول: کلیات. جلد دوم: تخیل خلاق بازیگر

تعداد صفحات جلد اول: 208ص

قطع: رقعی

جلد: شومیز

بخش های جلد اول کتاب:

  • فصل اول: بدن و روانشناسی بازیگر
  • فصل دوم: تخیل و شبیه‌سازی تصویرها
  • فصل سوم: بداهه‌سازی و کارگروهی
  • فصل چهارم: فضا و احساسات فردی
  • فصل پنجم: ژست روانی
  • فصل ششم: ساختمان نقش
  • فصل هفتم: شخصیت هنری
  • فصل هشتم: قوانین ترکیب‌بندی در تئاتر
  • فصل نهم: گونه‌های تئاتری
  • فصل دهم: پرداختن به نقش
  • فصل یازدهم: نتیجه‌گیری