معرفی کتاب هیچ‌وقت دیر نیست

نوید مسجدی

برای معرفی کتاب هیچ‌وقت دیر نیست باید گفت که این کتاب برای هنرجویان مبتدی پیانو تألیف شده است. موضوع اصلی کتاب آموزش گام به گام مقدمات تئوری موسیقی کلاسیک و چندین درس آموزشی پیانو است. کتاب به نحوی تألیف شده است که هنرجو برای یادگیری به راهبری یک مدرس نیاز دارد تا بر اساس برنامه درسی کتاب پیانو یاد بگیرد. نویسنده با هدف تدوین یک برنامه آموزشی کارآمد و به‌روز منابع موجود در آموزش پیانو (مانند بِیِر، جان تامسون و غیره)، آهنگسازی (مثل هاروارد، تُخ، شوئنبرگ) و کتب تئوری موسیقی و سفلژ را بررسی کرده است. سرانجام مجموعه‌ی دنیای کوچک اثر بِلابارتُک به عنوان بخشی از برنامه آموزشی مجموعه کتاب هیچ‌وقت دیر نیست و در آغاز آن قرار گرفته است.

دیبازر در پیش‌گفتار به سه سوال که موجب بوجود آمدن این کتاب شده پاسخ می‌دهد. چرا تألیف؟ چرا گردآوری؟ و چرا بازنویسی؟ او توضیح می‌دهد که منابع آموزشی متعدد است و فهم یک برنامه آموزشی گام‌به‌گام برای هنرجویان مبتدی از میان این منابع دشوار است.

محتوای آموزشی کتاب

در ابتدا مقدماتی درباره تئوری موسیقی بیان می‌شود. از جمله معرفی نت‌ها، خط حامل، کلید سُل و مباحثی از این دست. پس از آن شماره انگشت‌ها و نام شَستی‌های پیانو آموزش داده می‌شوند. سرانجام آشنایی با اصول بنیادین در نواختن پیانو (از جوزف لِوین) شرح داده می‌شود. سپس تمرین‌ها شروع می‌شوند. هشت بخش زیر عنوان گام اول تا گام هشتم برای بخش‌بندی تمرین‌های کتاب ارایه شده است. حین تمرین‌ها که با توضیحات و زیرنویس‌های متعدد همراه است، مفاهیم موسیقی هم شرح داده می‌شوند. مفاهیمی همچون سنکپ، سکوت، لگاتو، واریاسیون، جمله‌بندی، نت‌های نقطه‌دار، سوال و جواب و… در کتاب آمده است.

کتاب در انتها به “تجربه آهنگسازی” هم می‌رسد و هنرجویان را تشویق می‌کند تا قدمی برای درک این تجربه بردارند. تعدادی از آثار مشهور ایرانی مانند مرغ سحر، تولد و دایه دایه نیز به صورت ساده شده در انتها آمده است. در دی‌وی‌دی پیوست کتاب نیز چندین تِرَک صوتی از جمله 22 قطعه از کتاب دنیای کوچک جلد 1 آمده است. همچنین ویدیوهایی از آثار آنتوان وِبرن، گوستاو مالر و موتزارت نیز در این دی‌وی‌دی آمده است.

مجموعه کتاب‌های موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

حمیدرضا دیبازر متولد 1350 تهران است. از چهارده سالگی فراگیری پیانو را نزد ماری یوسف شروع کرد. در سال 1366 وارد هنرستان موسیقی شد. در این دوره آهنگسازی را با ساخت دوئتی برای هُرن شروع کرد و در سال 1370 با ساز تخصصی فرنچ هُرن زیر نظر شریف لطفی فارغ‌التحصیل شد. پس از ورود به دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، ردیف موسیقی ایرانی را نزد مهربانو توفیق با ساز سه‌تار فراگرفت. تحلیل در رشته آهنگسازی را زیر نظر احمد پژمان در مقطع کارشناسی با ساخت قطعه‌ی عروج برای ارکستر سمفونیک به اتمام رساند.

آثار دیبازر شامل موسیقی سمفونیک، مجلسی، کرال، الکترونیک و موسیقی متن فیلم‌های کوتاه و بلند و مجموعه‌های تلویزیونی است. او سبک شخصی خود را با ترکیبی از انواع موسیقی و با استفاده از سازهای الکترونیک و آکوستیک ایرانی و غیر ایرانی ایجاد کرده است. وی جوایزی از جمله مقام اول آهنگسازی در فستیوال فرهنگی مهر (1380) و جایزه‌ی مسابقه آهنگسازی ورزش و آواز کمیته بین‌المللی المپیک (2008 پکن) را کسب کرده است.

خرید کتاب هیچ‌وقت دیر نیست از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

دانش موسیقی برای رشد فعالیت هنرجو به عنوان یک نوازنده ضروری است. مطالعه درباره زندگی استادان بزرگ و فهم افکار آنها در زمان خلق آثارشان و خواندن درباره محیط و شرایط زندگی، مفید است. آموزش شنوایی اهمیت زیادی دارد… سرعت پیشرفت هنرجو بسیار بیشتر خواهد بود، اگر بیاموزد چگونه از اصل حرکت انگشتان فقط در ناحیه مفاصل مرتبط با پیکره دست بهره گیرد.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای هنرجویان مبتدی پیانو مناسب است. آنطور که نویسنده ادعا می‌کند، برنامه درسی طوری انتخاب شده که تمرین‌ها برای هنرجویان در سنین مختلف نیز قابل استفاده باشد. همچنین با توجه به اینکه برنامه آموزشی مشخصی دارد برای مدرسان این ساز نیز مناسب است تا بر اساس آن برنامه درسی‌شان را تنظیم کنند.

مشخصات کتابخرید کتاب هیچ‌وقت دیر نیست- روش نوین موسیقی

عنوان: هیچ‌وقت دیر نیست روش نوین فراگیری جامع موسیقی دوره مقدماتی جلد اول

تألیف، گردآوری و بازنویسی: حمیدرضا دیبازر

موضوع: آموزش گام به گام پیانو و مقدمات تئوری موسیقی

ناشر: موسسه فرهنگی – هنری ماهور

سال نشر: چاپ دوم 1397

تعداد صفحات: 121 ص

اقلام همراه: یک دی‌وی‌دی

بخش های کتاب

  • مقدمات (مطالبی در مورد تئوری موسیقی)
  • گام اول (شش ملودی هم صدا، تمرین معکوس …)
  • گام دوم (انواع حرکت ملودیک در موسیقی)
  • گام سوم (نت‌های نقطه‌دار، تکرار، توضیح انواع واریاسیون …)
  • گام چهارم (سنکپ …)
  • گام پنجم (تغییر جای دست‌ها، سوال و جواب …)
  • گام ششم (مراحل آماده‌سازی و تمرین قطعات پیانو …)
  • گام هفتم (حرکت مخالف)، چهار ملودی هم صدا …)
  • گام هشتم (تجربه آهنگسازی …)
  • ضمیمه‌ها