معرفی کتاب بازی-بازیگری

 سوده سمیع‌پور

کتاب بازی-بازیگری، برنامه‌ای عملی برای بازیگران، معلم‌ها و کارگردان‌ها است. اثر «لوک دیکسون» کارگردان بریتانیایی، یک برنامۀ آموزشی در قالب‌ کارگاه است. این کارگاه‌ها در گذر سال‌ها کارگردانی و آموزش‌های «دیکسون» به وجود آمده است. تمام تمرین‌های کتاب ریشه در تجربۀ عملی نویسندۀ آن دارد. ممکن است تمرین‌ها ساده به نظر برسند اما هر کدام از آن‌ها در پاسخ به چالش‌هایی دشوار به وجود آمده‌اند. این کتاب به شما می‌آموزد به عنوان بازیگر، معلم و یا کارگردان چه انتظارات و توانایی‌هایی باید داشته باشید. چطور باید از فرصت‌هایی غیرمنتظره استفاده کنید. چگونه زمینۀ بروز فرصت‌هایی غیرمنتظره را ایجاد کنید.

کتاب «بازی-بازیگری» اثر لوک دیکسون در دو بخش و 32 فصل تنظیم شده است. بخش اول، آموزش‌هایی در حوزۀ بدن و صدا و بخش دوم در حوزۀ قلب و روح است.  32 فصل کتاب جدا از هم است که می‌توان آن‌ها را متصل به هم نیز در نظر گرفت. در این فصول به بازیگر می‌آموزد بدنش چگونه کار می‌کند و چطور باید در اجرا از آن استفاده کند. همچنین کتاب شامل تمریناتی است برای برقراری ارتباط بازیگر با صدا، بدن و فضای اجرا.  این تمرینات براساس آثار شکسپیر، متون مذهبی هندو، اساطیر یونان و بازی‌های کودکان ایجاد شده است.

از نظر «یوجین باربا»: اثر «دیکسون» مقدمه‌ای مؤثر بر تئاتر تعاملی است که خلاقیت فردی را ارتقاء می‌دهد. کتابی الهام‌بخش و دقیق که ترکیبی قوی از حقایق، داستان‌ها و تمرین‌هایی از سراسر جهان است. می‌تواند نگاهی اجمالی به تاریخ تئاتر معاصر داشته باشد. کتابی که سرشار از ایده‌های نو برای کار است و باعث بروز خلاقیت اجراگر می‌شود. وجود تصاویری دقیق از آناتومی بدن انسان استفاده از کتاب را ساده‌تر کرده است.

کتاب بازی-بازیگری از مجموعه آثار مطالعات اجرای انتشارات بیدگل است. این مجموعه برای معرفی کتاب‌هایی در زمینه عملِ اجرا و مهارت‌های عملی تئاتر طراحی شده است. ترجمۀ کتاب روان و دقیق است که باعث می‌شود استفاده از آن راحت و عملی باشد.

مجموعه کتب هنرهای نمایشی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسندهلوک دیکسون

«لوک دیکسون» کارگردان، معلم و چهره‌ای دانشگاهی است. دیکسون را در تمام دنیا برای نمایش آثار شکسپیر و کارهای محیطی  او می‌شناسند.  در مقام معلم او در آسیا، افریقا، امریکای شمالی و جنوبی و نیز سراسر اروپا و انگلیس کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی برگزار کرده است. تز دکتری او در زمینۀ اجرای جنسیتی است. او در این زمینه و نیز اجراهای چندزبانی و چند فرهنگی کارهای بسیاری دارد. فعالیت‌های فعلی و علایق تحقیقاتی دیکسون شامل رابطۀ اجراگر با فضا ، تمایلات جنسی و اجرا و روانشناسی بازیگری است. او تئاتر هنری خانه به دوش را در سال 1993 تأسیس کرد. اکنون به عنوان مدیر هنری تئاتر خانه به دوش و جشنوارۀ جهانی کارگاه فعالیت می‌کند.

بخشی از متن کتاب

بازی مهم‌ترین کار ماست و این کارگاه بازیگران را به دنیای بازی، آزادیِ بیانِ کودکانه و شهود بازمی‌گرداند. این برنامه کمک می‌کند بازیگر آنچه را در آموزش‌های مرسوم از خاطر سترده است دوباره بازبیاموزد. بازگشت آزادانه به کودکی کمک می‌کند از عاداتمان رها شویم، و بازیگر از روش‌های معمولِ استفاده از بدن که در سراسر عمرش یاد گرفته است رها شود تا به تعادل، مرکزیت و حالت خنثیِ جادوییِ خود برگردد. برای چنین بازیگری هیچ چیز ناممکن نیست.

خرید کتاب بازی – بازیگری از فروشگاه سازگاه

این کتاب برای چه کسانی است؟

کتاب «بازی-بازیگری»، برای هنرجویانِ بازیگری، معلم‌های این رشته و کارگردان‌ها است. منبعی مفید برای آموزشِ عملی هنرجویان، مربیان و به‌خصوص دانشجویان تئاتر است. راهنمای جامعی که به برگزاری کارگاه‌های تئاتر و تمرین‌های گروهی درست کمک می‌کند. اگر کارگردان هستید این کتاب راهنمایی منظم برای تمرین‌های شماست. با این کتاب می‌توانید تمریناتی برای گرم کردن و آماده‌سازی قبل از اجرا تهیه کنید.

خواندن این کتاب به شما که به توسعۀ مهارت‌های بازیگریتان اهمیت می‎دهید پیشنهاد می‌شود. همچنین استفاده از آن برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی بازیگری مفید است.

مشخصات کتابخرید کتاب بازی-بازیگری

عنوان: بازی-بازیگری: راهنمایی برای کارگاه‌های تئاتر

نویسنده: لوک دیکسون

مترجم: حمید هاشمی

موضوع: فن بازیگری (نمایش)، خلاقیت هنری، کارگاه بازیگری

ناشر: بیدگل

سال نشر: چاپ دوم 1398

تعداد صفحات: 254

قطع: رقعی

جلد: شومیز

بخش‌های کتاب:

  • بخش یک- بدن و صدا
  • بخش دو- قلب و روح