معرفی کتاب زندگانی بتهوون

 سوده سمیع‌پور

کتاب «زندگانی بتهوون» سمفونیِ زندگی بتهوون به روایتِ «رومن رولان» است. این کتاب شامل داستان زندگی بتهوون و گزیده‌ای از نوشته‌‌ها، نامه‌‌ها، اندیشه‌ها و روحیات اوست. «لودویک وان بتهوون»، موسیقی‌دانی که ناشنوا شد، اما صداها را در درون خود می‌آفرید و از روح خود می‌شنید. او مظهر پیروزی پرجلال آدمی بر سرنوشت است.

بتهوون برای ما با سمفونی‌های بی‌نظیرش تعریف شده و هر سمفونی تکه‌ای از پازل زندگی اوست که تمام عشق، رنج، اراده برای زندگی و دردهای جان‌گداز درونی‌ و قصه‌ی زندگی‌اش را در خود دارد.

خرید کتاب زندگانی بتهوون«رومن رولان»، در این کتاب قصه‌ی تولد هر سمفونی را از مسیر زندگی بتهوون تعریف و آنها را بیش از پیش برایمان شنیدنی می‌کند. سمفونی‌هایی که در آنها بتهوون می‌خواهد خوشبخت باشد، نمی‌خواهد بدبختی درمان ناپذیرش را باور کند، شفا می‌خواهد، عشق می‌خواهد و روحش از امید لبریز است.

«بتهوون» فقیر، بیمار و تنها اما پیروز و فاتح بود. او در اعماق اندوه هر مرحله از زندگی‌اش، «شادمانی» را ستاش می‌کرد. روح او چنان به نشاط و شادمانی محتاج بود که اگر آن را به‌دست نمی‌آورد، برای خود می‌آفرید. این یعنی رسیدن به شادمانی از راه رنج، که سرچشمه‌ی الهام بسیاری از شاهکارهای بتهوون بود.

بخشی از متن کتاب: می‌خواهم که زندگی را هزار بار از سر بگیرم، من برای زندگی آرام خلق نشده‌ام.

او همیشه عشقی شدید و شورانگیز در سر داشت. همیشه رویای شیرین و دل‌انگیز خوشبختی در برابرش بود و همیشه هم ناکام و نامراد با دردهای تلخی که در کمینش بود رو‌به‌رو می‌شد. اما همیشه با چنگ زدن به هنر، زندگی را تاب می‌آورد. بتهوون در تمام عمرش می‌خواست نغمه‌پرداز و سرودخوان “شادمانی” باشد او این سرود را در سمفونی نهم خود قرار داد. برای نخستین بار آواز انسانی را به صورت کُر با ارکستر سازها در هم آمیخت. کتاب پاورقی‌های دقیقی دارد که به شناخت بهتر بتهوون و درک متن کمک می‌کند. همچنین نامه‌های بتهوون به دوستانش در انتهای کتاب آمده که حس و حالش را به‌خوبی توصیف می‌کند.

مجموعه کتاب‌های موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

رومن رولان نویسنده، نمایشنامه نویس، مقاله‌نویس و روشنفکر فرانسوی است که از ژانویه 1866 تا دسامبر 1944 زندگی کرد و در این دوران آثار مختلفی منتشر کرد که موسیقی در آنها نقش پررنگی داشت. او موسیقی را به عنوان یک علم با دقت مطالعه کرد و چنان شیفته موسیقی شد که بخشی از فعالیت‌های نویسندگی خود را به آن اختصاص داد. از جمله می‌توان به موضوع پایان‌نامه او اشاره کرد به «تاریخ اپرا در اروپا» است. رولان علاوه بر انتشار زندگی بتهوون، زندگینامه میکل‌آنژ و لئوتولستوی را نیز نگاشته است که در آنها نیز علاوه بر شرح زندگی، به توصیف آرمان‌ها، اندیشه‌ها و روحیات این هنرمندان در طول زندگیشان پرداخته. رومن رولان در آثارش همواره جویای عاملی بود که روح جست وجوگر حقیقت انسان‌ها را برمی‌انگیزد. او مدت کوتاهی بعد از آزادی فرانسه از اشغال آلمان، زندگی کرد و در 78 سالگی از دنیا رفت.

خرید کتاب زندگانی بتهوون از فروشگاه سازگاه

مشخصات کتاب

عنوان: زندگانی بتهوون

نویسنده: رومن رولان

ناشر: امیرکبیر

سال نشر: چاپ سیزدهم ۱۳۹۵