معرفی کتاب آن هنگام که دایره نوازان زن بودند

 سوده سمیع‌پور

کتاب «آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم» شرح جزئیات تاریخچۀ از دست رفتۀ زمانی است که زنان در سراسر جهان مدیترانه، نوازندگان اصلی سازهای کوبه‌ای بودند. لاین ردموند، در کتاب الهام‎بخش خود از زنان می‌گوید که برای هزاران سال، در مدیترانۀ قبل از مسیحیت و غرب آسیا، نوازندگان دایرۀ مقدس بوده‌اند. او همچنین توضیح می‌دهد که چرا امروز این نوازندگان زن نیستند.

خرید کتاب آن هنگام که دایره نوازان زن بودند

بخش‌های اصلی کتاب

لِین ردموند با استفاده از مجموعۀ گسترده‌ای از تصاویرِ معابد، دیوارنگاره‌ها، گلدان‌ها و نقش‌ برجسته‌هایی که طی ده سال تحقیق و سفر در خاورمیانه و اروپا جمع‌آوری کرده است، تاریخی دقیق از دایرۀ مقدس در تمدنِ الهه باستان را روایت می‌کند. او که در زمینۀ تاریخ باستانی زنان در عرصۀ موسیقی صاحب نظر است، در کتابش پرده از تاریخ حیرت‌انگیز زنان در مقام دایره‌نواز و رهبر مراسم مذهبی برمی‌دارد. علاوه بر این، نویسنده تحقیقات علمی نوین را در کنار تأثیرات هماهنگ‌کنندۀ ریتم بر تن، اندیشه و روان جای می‌دهد. نتایج این تحقیقات به طور مفصل در فصل دوازدهم کتاب آورده شده است.

«ردموند» در کتابش شواهد بصری سحرانگیزی را دربارۀ اقتدار و اعتبار سنت پرستش الهه ارائه می‌کند. می‌توان گفت که ریتم‌ها در کتابش زنده شده‌اند. او برپایۀ اسطوره‌هایی شگرف، باستان‌شناسی و تاریخ شرح می‌دهد که زنان امروزه چطور دایره‌ نوازی را همچون میراث معنوی و فناوری‌ای آسمانی، در خدمت بزرگداشت وحدتِ چرخه‌های طبیعیِ زمین، کیهان و تن آدمی، باز جان بخشیده‌اند.

براساس کتاب «آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم» در دوران باستان، کاهنان دایره نواز، کلیدهای تجربۀ الهی را از طریق ریتم در دست داشتند و دایره‌نوازان زن، سنت‌های معنوی بسیاری از تمدن‌های اولیۀ ثبت شده را با خود داشته‌اند. در سراسر کتاب رشته‌هایی از آیین‌ها و اسطوره‌های باستانی، داستان های شخصی و شواهد علمی از مزایای دایره نوازی وجود دارد.

«آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم» در ژوئن 1997 در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و اروپا منتشر شد. و به زبان آلمانی و فارسی در ایران نیز منتشر شده است.

مجموعه کتاب‌های موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

«لِین ردموند» که از 19 آگوست 1952 تا 28 اکتبر 2013 زندگی کرد، نوازندۀ حرفه‌ای درام و دایره، نویسنده، معلم، تاریخ‌نگار و اسطوره‌شناس بود. ردموند به عنوان یکی از جذاب‌ترین نوازندگان امروزی درام شناخته می‌شود و در بسیاری از جشنواره‌های موسیقی حضور داشته است. از جمله جشنواره تاچ در برلین، جشنواره سیاتل بامبرشوت، تامبورس دو موندو (جشنواره طبل در سان لوئیس، برزیل) و به عنوان تکنواز جشنواره جهانی سازهای کوبه‌ای 1995 در برزیل.

در فوریه 2000 مجلۀ درام «لِین ردموند» را به عنوان یکی از 53 نوازدۀ دارم تاثیرگذار که در دهۀ 90 تفاوتی ایجاد کردند، معرفی کرده است. «لِین ردموند» پنج آلبوم ضبط کرده، در برنامۀ NPR با نام «روی هم رفته» حضور داشته و در نیویورک تایمز و سایر مجلات و نشریات معتبر معرفی شده است.

خرید کتاب آن هنگام که دایره نوازان زن بودند از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

دایره آنگاه که به تنهایی نواخته می‌شود نیرویی در درون نهفته دارد، اما وقتی گروه دایره‌نوازان همنوازی می‌کند آن نیرو به جوشش در می‌آید و چند برابر می‌شود. و آن حسی را خلق می‌کند که مک نیل آن را «یکی شدن روح و جسم گروه» می‌نامد. زنانی که به صورت گروهی دایره‌نوازی می‌کنند قادرند خود را با آوای سازِ خویش یکی کنند و دیدگاه مشترک سالم‌تری را از استعدادهای پنهانی خود به وجود آورند و سیطرۀ ناخودآگاه عقاید فرهنگی غالب را سست‌تر نمایند. من بر این باورم که نقش دایره‌نوازی مقدس نزد زنان در گذشته نیز همین اهداف را دنبال می‌کرد. به همین دلیل است که معتقدم جای پای قدیمی الهه‌ها هنوز وجود دارد و در حقیقت امروزه نیز نیاز و ضرورت آن احساس می‌شود.

این کتاب برای چه کسانی است؟

کتاب « آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم»، برای کسانی است که به موسیقی، اسطوره شناسی، تاریخ و پژوهش‌های حوزۀ زنان علاقه دارید، این کتاب منبع مناسبی برای شما است.

مشخصات کتاب

عنوان: آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم

نویسنده: لِین ردموند

مترجمان: کیوان پهلوان، محمد ریاحی

موضوع: زنان طبل نواز، جنبه‌های روانشناسی ریتم، زنان و دین، کیش الهه پرستی، زندگی مذهبی زنان

ناشر: ماهور

سال نشر: 1386

تعداد صفحات: 288

قطع: وزیری

جلد: شومیز

بخش های کتاب:

  • پارۀ اول: زن آسمانی
  • پارۀ دوم: در آغاز
  • پارۀ سوم: در تاریخ
  • پارۀ چهارم: برکنار شدگان
  • پارۀ پنجم: بازگشت به ریتم
  • یادداشت‌ها
  • کتاب‌شناسی
  • دیسک‌شناسی
  • فهرست معادل‌های پیشنهادی
  • نمایه