معرفی کتاب تک گویی های کلاسیک برای زنان

 سوده سمیع‌پور

خرید کتاب تک‌گویی‌های کلاسیک برای زنانکتاب «تک گویی های کلاسیک برای زنان» گلچينی از چهل تك‌گويی درخشان كلاسيك برای بازيگران است كه از نمايشنامه‌های شاخص درام‌نويسان بزرگی از سرزمين‌ها و دوره‌های مختلف، چون آيسخولوس، آنتون چخوف، كارلو گولدوني، ويكتور هوگو، هنريك ايبسن، گوگول و … استخراج شده است.

بخش‌های اصلی کتاب

اين كتاب انواع مختلفی از تك‌گويی‌ها، چه جدي و چه طنز  را شامل می‌شود كه بازيگرانی در سطوح متفاوت از جمله دانشجو، تازه‌كار و حرفه‌ای را با آزمون‌های دشوار و پر جنب و جوشی مواجه می‌كند. كريس سالت گردآورنده و ويراستار اين مجموعه است. او در ابتدای هر متن، فضاي نمايشنامه‌ای كه متن از آن استراج شده را، توصيف كرده تا خواننده بتواند شرايط را  درك و در اجرا از آن استفاده كند. او همچنين براي استفادۀ بهتر از متن‌ها در كار، نكته‌های مهمی را در مقدمه يادآور شده كه كتاب را كاربردی‌تر كرده است. اين نكات به بازيگر برای اجراي متون كمك مي‌كند.

دسته‌بندي آثاري كه تك‌گويي‌های آنها در كتاب آورده شده عبارت است از: آثار كلاسيك يوناني؛ آثار انگليسي اليزابتی و جاكوبی؛ آثار انگليسی دورۀ بازگشت و قرن هجدهم؛ آثار فرانسوی، اسپانيايی و ايتاليايی و آثار روسی و اسكانديناويايی.

كتاب «تك‌گويی‌های كلاسيك برای زنان» از مجموعه نمايشنامه‌های نشر بيدگل است كه می‌كوشد تا تأكيد خود را به جای ادبيات متن نمايشي، بر ويژگي‌های اجرايی آن بگذارد و بدين‌ترتيب به نيازهای اجرايی متون نمايشی پاسخ گويد.

مجموعه کتاب‌های هنرهای نمایشی و موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

«كريس سالت» بازيگر، نويسنده و شاعر است. او بيشتر از هر چيزی خودش را شاعری می‌داند كه ريشه‌هايی عميق در تئاتر دارد. سالت همچنین کارگردان و نویسندۀ فعال در تئاتر و مدرس رسمی کانون بازیگران لندن است. او چندین کتاب از جمله کتابی با عنوان «از پس بازیگری برآیید» را نوشته که مورد اقبال بازیگران قرار گرفته است. سالت گردآورنده و دبیر شش مجموعۀ تک‌گویی است كه آنها را در دسته‌بندي كلاسيك و مدرن براي زنان و مردان به چاپ رسانده است. به علاوه نمایشنامه‌هایی برای صحنه و رادیو نوشته و در زمینۀ فیلم مستند و شعر نیز فعالیت کرده است. او تاکنون چهار دفتر شعر منتشر کرده و در کار بازیگری هم در اجراهایی در بریتانیا، امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، فنلاند و هند حضور داشته است. سالت براي كارهايش جوايز مختلفي دريافت كرده است.

خرید کتاب تک‌گویی‌های کلاسیک برای زنان از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

ايرانيان احتمالاً كهن‌‌ترين نمايشنامۀ باقي‌مانده در ادبيات غرب است (472 پيش از ميلاد). اين نمايشنامه يك شعر دراماتيك قوي است كه در زمان جنگ‌هاي ايران، در دربار خشايازشاه و مادرش ملكه آتوسا، اتفاق مي‌افتد. پس از پنجاه سال نبرد كه طي آن امپراتوري ايران مي‌كوشد تا بر يونان غلبه كند، ايرانيان در پايان شكست مي‌خورند. يك «جاسوس دوجانبه»، با نيرنگ، خشايار را برمي‌انگيزد تا به آتن حمله كند،‌ اما سپاهيان ايران، يه رغم تعداد بيشتر، كشتي‌هايشان در تنگۀ باريكي ميان جزيرۀ سالاميس و سرزمين يونان گرفتار مي‌شوند.

این کتاب برای چه کسانی است؟

كتاب «تك‌گويی‌های كلاسيك برای زنان»، منبع مهم و ارزشمندی براي استفاده در كلاس‌ها،‌ مسابقات،‌ آزمون‌هاي بازيگری و تمرين‌های تئاتر است. بنابراين اگر كارگردان، معلم،‌ بازيگر و يا دانشجوی بازيگری هستيد؛ اين كتاب براي شما است. به عنوان يك بازيگر می‌توانيد با استفاده از تك‌گويی‌هايی كه در كتاب آمده، خود را برای آزمون‌های بازيگری آماده كنيد. به عنوان كارگردان می‌توانيد اين متن‌ها را براي آزمون انتخاب بازيگر استفاده كنيد. و به عنوان معلم می‌توايند از محتواي اين كتاب براي تمرين‌های كلاسی استفاده كنيد.

مشخصات کتاب

عنوان: تك‌گويی‌های كلاسيك برای زنان

نویسنده: كريس سالت

مترجم: غلامرضا شهبازی

موضوع: نمايش، نمايشنامه، مونولوگ،‌تئاتر، آزمون بازيگري، بازيگری

ناشر: بيدگل

سال نشر: چاپ سوم 1398

تعداد صفحات: 190

قطع: رقعي

جلد: شومیز

بخش های کتاب:

  • مقدمه
  • آثار كلاسيك يونانی
  • آثار انگليسی اليزابتی و جاكوبی
  • آثار انگليسی دورۀ بازگشت و قرن هجدهم
  • آثار فرانسوی، اسپانيايی و ايتاليايی
  • آثار روسی و اسكانديناويايی