معرفی کتاب از نور تا نوا

 سوده سمیع‌پور

کتاب «از نور تا نوا: زندگی و ارزش‌های هنری غلامحسین بنان استاد آواز ایران» به کوشش پری‌دخت آور (بنان) همسر استاد بنان تدوین شده است. این کتاب شامل مقاله‌ها، نوشته‌ها و شعرهایی دربارۀ زندگی شخصی و ارزش‌های هنری غلامحسین بنان است. این اثر از زندگی خصوصی استاد بزرگ موسیقی آوازی ایران، آشنایی همسرش با او، نامه‌نگاری‌های او با دوستان و هنرمندان و نزدیکانش، شعرها، ترانه‌ها و آوازهایش می‌گوید. در انتهای کتاب نیز آلبوم عکسی از بنان وجود دارد.خرید کتاب از نور تا نوا زندگی و آثار غلامحسین بنان

بخش‌های اصلی کتاب

از نور تا نوا در چهار بخش است که عبارتند از: نوشته‌ها، دفتر یادبود بنان و نامه‌ها، شعرها و آثار استاد بنان. کتاب با درآمد شروع می‌شود که شامل روایت خواندنی پری‌دخت آور (بنان) از آشنایی و زندگی با بنان و رفتار و خصوصیات او است. همچنین در این قسمت حسینعلی ملّاح زندگینامه بنان را روایت کرده است. بخش نوشته‌ها شامل یادداشت‌هایی است افراد مختلف از جمله دوستان بنان و پژوهشگران در مورد او نوشته‌اند و هر یک نکته‌ای از شخصیت او را در کار و زندگی نمایان کرده است.

برای تألیف کتاب، از زندگینامۀ بنان، مقالات و اشعاری که دربارۀ وی نوشته و سروده شده بودند، دفتر یادبود و نامه‌هایی که دوستداران او و هنرش در فقدان بنان نوشته بودند استفاده شد. در کنار این منابع نظر و همکاری موسیقی‌دانان پرجسته، پژوهشگران حوزۀ موسیقی نویسندگان، شاعران و یاران دیرین بنان نیز، محتوای این کتاب را تشکیل داده است، که ارزش بالایی دارد.

مجموعه کتاب‌های موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

پری‌دخت آور (بنان) همسر غلامحسین بنان است. که در سال 1344 با هم ازدواج کردند. پری‌دخت آور ربع قرن با بنان زندگی کرده و با این کتاب می‌خواسته او را از میان پرده‌های سحرآمیز نوای آسمانی‌اش و آن همه رمز و رازی که در حنجره داشت بیرون آورد و شخصیت فردی و اجتماعی و فضایل و لطیفه‌های هنری و روحی او را از دیدگاه داوریِ مردم و منتقدان آگاه باز نماید.

خرید کتاب از نور تا نوا از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

بنان تا معنا و مفهوم غزلی را درک نکند و آن را نپسندد برای تلفیق با موسیقی برنمی‌گزیند. کمتر خواننده‌ای می‌شناسیم که بتواند این چنین لطیف و بلیغ غزلی را تغنّی نماید. در صدای بنان گرمی مطلوبی موجود است که چون آهن‌ربا دل‌ها را به سوی خود می‌کشاند. پیوستگی و لطافت صدای بنان آرامش‌بخش است. چنان آرام و راحت می‌خواند که پنداری کمترین نیرویی صرف نمی‌کند. درست همانند بالرین‌هاست که مطلقاً خشونت و شدت و انقطاع در حرکات آنان احساس نمی‌گردد؛ امری که سهل به نظر می‌آید ولی واقعا دشوار و ممتنع است.

این کتاب برای چه کسانی است؟

خواندن کتاب «از نور تا نوا»، شما را با ویژگی‌های فردی، شیوۀ زندگی، شخصیت هنری و شیوۀ عرضه و بررسی آثار هنری غلامحسین بنان آشنا می‌کند. بنابراین اگر علاقه‌مند به شروع مسیر هنری هستید این کتاب می‌تواند برای شما راهگشا باشد. همچنین منبع مناسبی برای هنرپژوهان است که می‌توانند با اطمینان از آن برای پژوهش‌های خود استفاده کنند.

مشخصات کتاب

عنوان: از نور تا نوا: زندگی و ارزش‌های هنری غلامحسین بنان استاد آواز ایران

به کوشش: پری‌دخت آور (بنان)

موضوع: موسیقی ایرانی، آواز ایرانی، غلامحسین بنان، سرگذشتنامه، زندگینامه

ناشر: ماهور

سال نشر: 1393

تعداد صفحات: 256

قطع: وزیری

جلد: شومیز

بخش های کتاب:

  • درآمد
  • بخش اول: نوشته‌ها
  • بخش دوم: دفتر یادبود بنان و نامه‌ها
  • بخش سوم: شعرها
  • بخش چهارم: آثار استاد بنان
  • عکس‌ها
  • نمایه اشخاص