معرفی کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

 سوده سمیع‌پور

کتاب «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری: در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی» با استفاده از اخبار مطبوعات و اسناد موجود به معرفی قمرالملوک وزیری و آنچه بر وی گذشته، پرداخته است. در خلال این اخبار و اسناد قمر را می‌شناسیم و تا حدودی در جریان آنچه بر او گذشته است قرار می‌گیریم. قمر الملوک وزیری که به عنوان نخستین زنی که بدون حجاب به روی صحنه رفت و در حضور مردان خواند، علاوه بر هنری که داشت بسیار مهربان بود و تمام درآمد خود را صرف کمک به دیگران می‌کرد.

خرید کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

بخش‌های اصلی کتاب

این کتاب که به کوشش مهدی نورمحمدی تدوین شده است، هر گونه خبر مرتبط با قمرالملوک وزیری اعم از اعلان کنسرت‌ها و فروش صفحات گرامافون، خاطرات و نوشته‌های قمر، برنامه‌های او در رادیو، خاطرات و نوشته‌های دیگران درباره وی و اخبار بیماری، مرگ و خاکسپاری قمر از میان روزنامه‌ها و مجلات عصر پهلوی اول و دوم که برخی از آنها کمیاب یا دیریاب هستند، را پوشش داده است.

بخش دوم به اسناد اختصاص دارد که همگی از آرشیو اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند. این کتاب با توجه به ارائه نکات و آگاهی‌های نو و منتشر نشده، موجب شناخت بیشتر درباره قمرالملوک وزیری و زندگی و آثار او شده و دریچه جدیدی را به روی پژوهشگران و علاقه‌مندان این چهره فرهنگی، هنری و اجتماعی عصر پهلوی اول و دوم می‌گشاید.

علاوه بر این موارد منتخب تصاویری از اخبار، تصاویر اسناد و تصاویر قمرالملوک وزیری در مطبوعات نیز در این کتاب گردآوری و منتشر شده است. در کتاب «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری: در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی» می‌توانید نوشته‌ای به قلم قمر و نقل قول‌هایی از او را نیز بخوانید. خاطرات هنرمندان هم عصر قمر از او، بسیار شیرین و خواندنی است. با کمک این کتاب که اسناد و اخبار موجود از زمان قمر را گردآوری، بررسی و بازنویسی کرده است، می‌توانید پرآوزه‌ترین خواننده زن آوازهای سنتی ایران را بشناسید و با آثارش آشنا شوید.

مجموعه کتاب‌های موسیقی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

مهدی نورمحمدی متولد سال 1351 و کارشناس علوم سياسی است. «خاطراتي از موسيقيدانان»، «ترور در بهارستان»، «من و آزادی»، «عارف قزوينی نغمه‌سرای ملی ايران»، «قزوين در انقلاب مشروطيت» و «سرگذشت موسيقيدانان قزوين در دوره قاجار و اوايل عصر پهلوی» از جمله آثار مهدی نورمحمدی هستند.

خرید کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

از آن شب یادگار که برای نخستین بار نقاب از چهره گشودم و قمر شدم تا به امروز که توان لب از لب گشودن را ندارم، زندگی من به خاطر عزیزان و دوستان گذشته است و آنچه اندوختۀ بازار زیبایی و هنرم بود، صرف زندگی یتیمان گشت. امروز که دور از غوغا و هیاهوی شهر به این گوشۀ دورافتاده پناه برده‌ام و چون شمع سوخته‌ای در شب‌های تار و بی‌امیدِ خود می‌سوزم، خوشحالم از این که به سهم خود در راه نجات زن از زندان سیاه چادر و کنج خانه کوشیده‌ام و هرگاه آواز زن یا مردی به گوشم می‌رسد، خرسند می‌شوم از این که کوشش‌ها و تلاش گذشتۀ من به هدر نرفته است.

این کتاب برای چه کسانی است؟

کتاب «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری: در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی»، از جمله کتاب‌هایی است که به افرادی که به دنیای موسیقی علاقه یا در آن سررشته دارند محدود نمی‌شود، این کتاب از زندگی فردی الهام‌بخش است که خواندن آن می‌تواند برای همه لذت‌بخش و آموزنده باشد. پژوهشگران موسیقی و تاریخ موسیقی نیز می‌توانند با اطمینان از مطالب آن استفاده کنند.

مشخصات کتاب

عنوان: اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری: در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی

به کوشش: مهدی نورمحمدی

موضوع: زنان آوازخوان، موسیقی ایرانی، آواز ایرانی، قمرالملوک وزیری، مطبوعات

ناشر: ماهور

سال نشر: 1399

تعداد صفحات: 336

قطع: وزیری

جلد: شومیز

بخش های کتاب:

  • اخبار
  • اسناد
  • منتخب تصاویری از اخبار
  • تصاویر اسناد
  • تصاویر قمرالملوک وزیری در مطبوعات
  • نمایه