گفتگوی هوشنگ ابتهاج با علی‌اکبر شهنازی

در این نمونه صوتی، خاطرات علی اکبر شهنازی وجود دارد. این مصاحبه در زمان کهولت علی اکبر شهنازی (سن 80 سالگی) ضبط شده است. ابتدا هوشنگ ابتهاج توضیحاتی در معرفی برنامه “گلچین هفته” و دستاوردهای آن ارایه می‌دهد و سپس نظر علی اکبر شهنازی را در این مورد می‌پرسد. در همین رابطه خاطره‌ای از عارف قزوینی (شاعر و تصنیف ساز) تعریف می‌کند.

خاطرات علی‌اکبر شهنازی

صدای ضبط شده از علی اکبر شهنازی در زمان کهولت ایشان است. در آن از خاطرات کودکی خود، نحوه تمرین‌ها و مشق‌کردنشان از پدر (آقاحسینقلی) نقل می‌کنند. خاطره‌ای هم از زمان اولین ضبط خود (بر روی صفحه) نقل می‌کنند که بسیار شنیدنی و احساسی است. در بخش دیگر خاطره‌ای از عموی خود، میرزا عبدالله و قدرت نوازندگی ایشان در سه‌تار نقل می‌کنند. در پایان توصیه‌ای هم به هنرجویان جوان موسیقی می‌کنند. جالب اینکه در آن زمان (حدود سال‌های 1350) ایشان به آینده موسیقی ایرانی بسیار امیدوار است و تلاش‌های انجام شده در مرکز حفظ و اشاعه، رادیو و سایر نهادهای مرتبط با موسیقی را امیدوارکننده می‌داند.

بخش اول، خاطراتی از پدر و ضبط اولین صفحه

خاطره‌ای از میرزاعبدالله و بحثی در مورد موسیقی

*در سال‌های اخیر بخشی از ساخته‌های علی‌اکبر شهنازی توسط صهبا مطلبی (تار) و پژمان حدادی (تنبک) در آلبوم “به یاد علی‌اکبر شهنازی” نواخته شده که نمونه‌های صوتی بالا نیز در این آلبوم آمده است و در بیپ‌تونز در دسترس است.