معرفی کتاب عبور از دیوارها

 سوده سمیع‌پور

کتاب عبور از دیوارها زندگینامۀ «مارینا آبراموویچ»، برجسته‌ترین هنرمند هنر اجرا (پرفورمنس) است. هنرمندی که سکوتِ درون را درک می‌کند و آن را مانند جزیره‌ای امن در اقیانوسی طوفانی می‌داند؛ دست به قلم شده و داستان زندگی‌اش را نوشته است. زندگی‌ای که سراسر سلوک و کشفِ هنرمندی خستگی‌ناپذیر است. او شما را به سخت‌ترین، تلخ‌ترین و شیرین‌ترین لحظه‌های زندگی‌‌اش، از چهارسالگی تا زمان حال می‌برد و قصه‌ی تولد تک‌تک ایده‌ها و اجرای آن‌ها را با حوصله و جزئیات تعریف می‌کند. مارینا به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین آرتیست‌های روزگارِ ما، تمام مسیر هنری خود را به دقت ترسیم می‌کند. با او اشک می‌ریزیم، با او خوشحال می‌شویم، با او عشق می‌ورزیم و با او از دیوارها عبور می‌کنیم.خرید کتاب عبور از دیوارها

مارینا در کتاب «عبور از دیوارها» طرز فکر و نگاهش به هنر را توصیف می‌کند. او معتقد است اگر هنر امری منزوی، مقدس و تافتۀ جدا بافته باشد، نمی‌تواند جزئی از زندگی باشد. به نظر مارینا هنر باید بخشی از زندگی باشد. باید متعلق به همه باشد. کارهای هنری باید بتوانند ایدئولوژی جامعه را تغییر دهند و هنری که تنها به ارزش‌های زیباشناسی متعهد باشد، کامل نیست. او در اجراهایش در جست‌و‌جوی انسان و روابط اوست، در پی کشف خودِ واقعی ما در موقعیت‌های متفاوت است. او از ما حرف می‌زند بی آن‌که سخنی از ما به میان آورد و در این مسیر از مواجهه با مرگ هراسی ندارد. آبراموویچ از عزیزترین و حیاتی‌ترین دارایی یک انسان، یعنی بدن می‌گذرد و خویش را موضوع هنر رازآمیزش می‌کند.

«عبور از دیوارها» مارینا آبراموویچ را با تمام جزئیات و ویژگی‌هایش به تصویر می‌کشد. این کتاب همچنین شامل «فهرستی از اجراهای آبراموویچ» و «مانیفست زندگی هنرمند» به قلم خود او است. جیمز کاپلان نیز مارینا را در نوشتن این کتاب یاری کرده است. ترجمه‌ی روان و بی‌نظیر کتاب که یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است و خواندنش را شیرین‌تر می‌کند، مرهون قلم توانای خانم دولتشاهی است. ترجمه به گونه‌ای است که انگار مارینا کنارتان نشسته و قصۀ زندگی‌اش را برایتان تعریف می‌کند. دستانتان را در دستان مارینا می‌گذارم تا با او از دیوارهایی که یک به یک پشت سر گذاشته، عبور کنید.

چاپ اول این کتاب در سال 98 و چاپ چهارم آن در سال 99 توسط نشر نظر و نشر اورکا منتشر شده است.

مجموعه کتب هنرهای نمایشی در فروشگاه سازگاه

معرفی نویسنده

«مارینا آبراموویچ»، هنرمند برجستۀ هنر اجرا، در یوگسلاوی متولد و بزرگ شده است. او متولد 30 نوامبر 1946 است و اکنون 74 سال دارد. او یکی از مشهورترین چهره‌های جهانی در اجرا است و لقب مادر هنر پرفورمنس را دارد. از اوایل دهۀ 1970 به صورت حرفه‌ای خلق اثر در هنر اجرا را آغاز کرد و تا کنون فعالیت خود را ادامه داده است. او پس از سال‌ها کار «مؤسسۀ مارینا آبراموویچ» را تأسیس کرد. مأموریت مؤسسه تغییر سطح آگاهی انسان از طریق ایجاد پیوندهای پربار بین تحصیلات، فرهنگ، معنویات، علم و تکنولوژی است. فعالیت‌های مؤسسه عبارتند از: هنر اجرا، رقص، تئاتر، فیلم، ویدیو، اپرا، موسیقی و هر نوع هنری که در آینده به وجود بیاید. مارینا اکنون در نیویورک و هادسون ولی زندگی می‌کند.

خرید کتاب عبور از دیوارها از فروشگاه سازگاه

بخشی از متن کتاب

شکست از نظر من مهم و حیاتی است. من بعد از هر شکست وارد فاز افسردگی و تاریکی می‌شوم، اما بعد از مدت کوتاهی دوباره زنده می‌شوم و زندگی جدیدی را آغاز می‌کنم. من هنرمندان همیشه موفق را زیر سوال می‌برم؛ فکر می‌کنم دلیل موفقیت دائمشان این است که به کارهای تکراری می‌پردازند و به اندازۀ کافی ریسک نمی‌کنند. برای آزمودن باید شکست خورد. خودِ کلمۀ آزمودن یعنی ورود به قلمرویی جدید؛ جایی که در آن امکان شکست بالاست. از کجا می‌دانی موفق می‌شوی؟ باید جرئت رویارویی با ناشناخته‌ها را داشته باشی. من عاشق فضاهای میانی هستم؛ جایی که راحتی خانه و عادت‌های معمولت را ترک می‌کنی و خودت را به دست شانس می‌سپاری.

این کتاب برای چه کسانی است؟

کتاب «عبور از دیوارها»، برای تمام کسانی است که از شنیدن قصۀ زندگی آدم‌ها لذت می‌برند. اما اگر هنرمند هستید یا در مسیر هنر، خواندن این کتاب بهترین پیشنهاد برای شماست. کتابی که توصیف مسیر پر فراز و نشیب زندگی هنرمندی خاص آن هم از زبان خودش است، شما را در طی کردن مسیری که پیش رو دارید یاری خواهد کرد. با خواندن این کتاب علاوه بر آشنایی دقیق با مارینا آبرامویچ، هنرمندان هم عصر او را خواهید شناخت که همگی دوستانش هستند.

مشخصات کتاب

عنوان: عبور از دیوارها

نویسنده: مارینا آبراموویچ، [با همکاری جیمز کاپلان]

مترجم: سحر دولتشاهی

موضوع: زندگینامه، هنر اجرا، سرگذشتنامه

ناشر: نشر نظر و نشر اورکا

سال نشر: چاپ چهارم 1399

تعداد صفحات: 400

قطع: رقعی

جلد: شومیز

بخش های کتاب:

  • زندگینامه
  • مانیفست زندگی هنرمند
  • فهرست اجراهای مارینا آبراموویچ